FILM STUDIO GALAS

Eerdere filmpjes

Mijn allereerste contact met de Filippijnen. Een film die me persoonlijk nog steeds erg raakt. Beelden die ik voor het eerst zag en tot mij nam, Geluiden waar ik van ging houden, De beweging door de straten en het leven dat voor mij op meerdere momenten een hele belangrijke wending kon maken. Ik zie veel mensen die inmiddelas overleden zijn... Is het leven slechts theater? Of is de inhoud toch wel iets meer... en heeft LIEFDE toch een hele belangrijke betekenis van waar je je ook bevind in de wereld? Het leven gaat in ieder geval verder. In Nederland en aan de andere kant van de wereld...ste keer naar de Filippijnen in 2006 ( de ommekeer in mijn leven)

My very first contact with the Philippines. A film that still moves me personally. Images that I first saw and took in, Sounds that I came to love, The movement through the streets and the life that could take a very important turn for me at several moments. I see a lot of people who died in Middelas ... Is life just theater? Or is the content a bit more ... and does LOVE still have a very important meaning from wherever you are in the world? In any case, life goes on. In the Netherlands and on the other side of the world ... th time to the Philippines in 2006 (the turnaround in my life)

FILM OVER WATER

GOODTIMES

 

Wat is Bando? https://youtu.be/Cjapo766IzM 

En waarom is Bando van belang? 

Bando is een stichting die in 2006 in het leven is geroepen om verschillende vormen van menselijke communicatie beter tot zijn recht te laten komen. Of zoals communicatiespecialist Ewald Theunisse het eens omschreef voor stichting Bando: "Het vuur laten branden en aan blijven wakkeren."

Het vuur is hier dan de menselijke levenskracht of zelfs aan te kunnen duiden als een leven gevende water.

De twee opponenten VUUR & WATER hier dus als de werkelijke levenskracht die je als mens tot je neemt.

Je moet ondanks tegenslagen of zware beproevingen DE HOOP nooit vergeten, ook al lijkt dit voor mensen soms nog zo onmogelijk

Blijft zich focussen op LEVENSKRACHT dan kan men elkaar altijd verstaan. 

Een prachtig voorbeeld hiervan zag ik in maart 2021 toen ik de mogelijkheid aangreep om een kind van 3 en zijn opa van over de 70 beiden op dinsdag 2 maart 2021 ging vermaken met de verschillende vormen van communicatie. Ik heb hier iets van willen registreren. Dus kijk hoe de communicatie tot stand komt met een grootvader en zijn kleinkind die beiden geen Engels konden verstaan. 

What is Bando?

https://youtu.be/Cjapo766IzM

And why does Bando matter?

Bando is a foundation that was established in 2006 to do better justice to different forms of human communication. Or as communication specialist Ewald Theunisse once described it for the Bando foundation: "Keep the fire burning and keep it going."

The fire here is then the human life force or can even be referred to as a life-giving water.

The two opponents FIRE & WATER here as the real life force that you take in as a human being.

You should never forget HOPE despite setbacks or severe trials, even though it may seem so impossible to people at times

If the focus continues to be on LIFE FORCE, people can always understand each other.

I saw a wonderful example of this in March 2021 when I took the opportunity to entertain a child of 3 and his grandfather over 70 with the different forms of communication on Tuesday, March 2, 2021. I wanted to register some of this. So watch how communication comes about with a grandfather and his grandchild who both couldn't understand English.

Of course I tried to give grandchild and grandfather a musical instrument (the ukulele) and to my great surprise the grandfather could play a few chords on it and he also started singing '

Natuurlijk probeerde ik kleinkind en opa een muziekinstrument (de ukelele) in handen te geven en tot mijn grote verrassing kon de opa een paar akkoorden er op spelen en ging hij er ook bij zingen'

Naast muziek, beweging en tekst heb je natuurlijk ook de communicatie via het beeld. Dit deed ik dus samen met de jongen van 3 jaar oud. Hij had geen enkele moeite om een heel bord vol te gaan tekenen'

In addition to music, movement and text, you also have communication through the image. So I did this together with the boy of 3 years old. He had no trouble drawing a whole plate full '

FILM OVER  VERTROUWEN

Vanuit het thema vertrouwen laten we zien van wat moeilijk in woorden uit te drukken is. Deze film begint met een unieke opname van het Frysk Orkest waarin mijn vader ( Hans de Groot sr) de fluit speelt in het FLUIT EN HARP CONCENT VAN MOZART. Vervolgens kom ik bij een bijzonder orkest in Amsterdam die ik eens op een open atelier dag was tegen gekomen. Een paar mensen van het orkest vraag ik naar hun mening over het woord VERTROUWEN. Vervolgens een bijzonder stukje muziek uit CHANA van een groep met wie ik ook persoonlijk contact heb kunnen maken. Maar dan ga ik over naar de Filippijnen waar ik in 2006 mijn nieuwe gemeente heb gevonden, een oom bezocht het huisje waar ik voor een 2e keer net was aangekomen. Ik werd wakker van een kleine rust van een lange vliegtocht (meer dan 17 uur) toen ik beneden mij vrolijke klanken hoorde. Het is ervaring die ik nooit meer zal vergeten en mij een vertrouwelijk thuiskomst gevoel kon geven. Vervolgens over het onderwerp "VERTROUWEN" interview ik mijn nieuwe oom die van Rooms Katholieke afkomst is. Verrast reageerde hij enigszins toen ik hem vroeg of vertrouwen ook iets met God te maken had. Het daaropvolgende shot is van een Haagse Choreograaf Tom Stuart, van de bekende Haagse Dansgroep DDD-Devision) die ik dezelfde vraag stelde.  Vervolgens keer ik me tot een leider van een muziekgroep uit de Filippijnen, een groep die ook veel met dans doet. Vervolgens interview ik een bevriende beeldend kunstenaar uit de Filippijnen over het onderwerp vertrouwen. Ook hem vraag ik naar zijn mening over het onderwerp vertrouwen. Wanneer vertrouw je iemand en wanneer niet. Hij verwijst vervolgens op de tekst van de Nederlandse schilder "Vincent van Gogh" die hij dus in Dipolog-city boven zijn galerie had hangen. De tekst is: “Kunst is niet iets dat met de hand is gemaakt. Het is iets dat uit een diepere bron uit onze ziel put. " (van Vincent van Gogh) Vervolgens film ik een van de meest populaire jonge muzikante van die tijd en dat is dus niemand meer of meer dan Janine Jansen. En vervolgens de meest bekende geloof soldaat van die tijd in Nederland die ik mocht interviewen over het onderwerp “vertrouwen” en dat was Majoor Bosshardt. Haar tekst: Als je over vertrouwen praat, dan ga ik ervan uit dat ik iedereen vertrouw en betrouwbaar vind. En als ik een keer er achter kom dat dit niet zo is, dan houd ik die speciaal in de gaten, maar ik ga ervan uit dat iedereen betrouwbaar is. Ik vertrouw eigenlijk iedereen. Er zijn mensen die ervan uit gaan dat niemand betrouwbaar is, maar dat heb ik helemaal niet. Mijn vraag: “En heeft vertrouwen ook iets met God te maken?” Haar antwoord: Vertrouwen heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat ik een schepsel van God ben, van Gods geslacht, dat is zelfs Bijbels. En ik denk dat alle mensen ook altijd het goede willen. Ieder mens is natuurlijk een wezen van Gods geslacht, zoekende en tastende of hij God zal vinden in zijn leven. Maar ik moet zeggen: er loopt er ook weleens eentje rond die niet betrouwbaar is, maar ik heb er weinig last van gehad. Vervolgens een opname van mijn voormalige zanglerares NELLECO AALDERS. Zij is een zeer bijzondere zangeres die ook vaak werd gevraagd om op te komen treden en het wonderlijke vond ik dan altijd dat ze 1 speciaal lied zong op zowel huwelijken en begrafenissen en dat is dan ook een zeer bijzonder lied met een prachtige melodie. Een lied dat dus voor heel veel mensen vertrouwen heeft kunnen betekenen. Ik ben haar nog steeds heel erg dankbaar dat ik dit stukje film van haar heb mogen opnemen. En tot slot nog een stukje van het optreden van Atonga Zimba, die ik al eerder had laten horen, maar dan met een afsluitend woord waarin hij het ook over God heeft. Gevolgd door een dans waarop mensen voor mij wilden dansen. In het eind toon ik de tekst: Het project vertrouwen gaat nog steeds door. We hebben nog veel meer mensen geïnterviewd. Zoals belangrijke vertalers die ons de verhalen vertelden. We groeien allemaal op met bekende verhalen. En vaak konden we daar maar een klein beetje van begrijpen. Want wanneer we de verhalen echt goed willen begrijpen, dan hebben we een echt goede vertaling in het juiste perspectief nodig. Met een goede vertaling moeten we dan het punt in ons eigen lichaam kunnen herkennen om het vervolgens goed te kunnen verwerken. Dit is dus nooit alleen maar met woorden, maar ook een vertaling die werkelijk goed voor ons is om tot ons in te laten werken. Dit dus met de juiste kleuren, de juiste klank en de juiste beweging en het begrip van (het woord) LIEFDE dat we echt kunnen leren te begrijpen en te vertrouwen.

Based on the theme of trust, we show what is difficult to express in words. This film starts with a unique recording by the Frysk Orchestra in which my father (Hans de Groot sr) plays the flute in the FLUIT AND HARP CONCENT VAN MOZART. Then I joined a special orchestra in Amsterdam that I once met on an open studio day. I ask a few members of the orchestra for their opinion on the word TRUST. Then a special piece of music from CHANA from a group with whom I was also able to make personal contact. But then I transfer to the Philippines where I found my new congregation in 2006, an uncle visited the house where I had just arrived for the second time. I woke up from a little rest from a long flight (more than 17 hours) when I heard cheerful sounds below. It is an experience that I will never forget and that could give me a confidential homecoming feeling. Then on the topic "TRUST" I interview my new uncle who is of Roman Catholic descent. He was somewhat surprised when I asked if trust had anything to do with God. The next shot is from a Hague Choreographer Tom Stuart, from the well-known Haagse Dansgroep DDD-Devision) who asked the same question. Then I turn to a leader of a music group from the Philippines, a group that also does a lot with dance. Then I interview a visual artist friend from the Philippines on the subject of trust. I also ask him for his opinion on the subject of trust. When do you trust someone and when not. He then refers to the text by the Dutch painter "Vincent van Gogh" that he had hung above his gallery in Dipolog-city. The text is: “Art is not something that is made by hand. It is something that draws from a deeper source of our soul. "(by Vincent van Gogh) Then I film one of the most popular young musicians of that time and that is no one more or more than Janine Jansen. And then the most famous religious soldier of that time in the Netherlands who I was allowed to interview on the subject of “trust” and that was Major Bosshardt Her text: When you talk about trust, then I assume that I trust everyone And when I find out that this is not the case, I keep an eye on it, but I assume that everyone is reliable. I actually trust everyone. There are people who assume that nobody is trustworthy, but I don't have one at all. My question: "And does trust have anything to do with God?" Her answer: Trust also has to do with the fact that I am a creature of God, of God's lineage, which is even Biblical. And I think that all people always want the good. Every human being is of course a being of God's lineage , searching and groping to see if he will find God in his life. But I have to say: there is also one that is not reliable, but it did not bother me. Then a recording of my former singing teacher NELLECO AALDERS. is a very special singer who was often asked to perform and I always found it amazing that she sang 1 special song at both weddings and funerals and that is a very special song with a beautiful melody. so has meant trust for a lot of people. I am still very grateful to her that I was allowed to record this piece of her film. And finally a piece of the performance of Atonga Zimba, which I already honor der had been heard, but with a closing word in which he also talks about God. Followed by a dance that people wanted to dance for me. In the end I show the text: The project trust is still going on. We have interviewed many more people. Such as important translators who told us the stories. We all grow up with familiar stories. And often we could only understand a little of that. Because if we really want to understand the stories properly, we need a really good translation in the right perspective. With a good translation we must be able to recognize the point in our own body in order to process it properly. So this is never just with words, but also a translation that is really good for us to take effect. So this with the right colors, the right sound and the right movement and the understanding of (the word) LOVE that we can really learn to understand and trust.

THE FORTUNE COOKER

HIWI-DRAWING

Maak jouw eigen website met JouwWeb